Jak pokazać dziecku tajniki czasu. Linia Życia – Podróż przez przeszłość, teraźniejszość a nawet przyszłość
Pojęcia abstrakcyjne: czas, historia, przeszłość, przyszłość, teraźniejszość — dziecko nie zawsze je dobrze rozumie. Co potrzeba, by mu to ułatwić? Potrzeba czasu ???? Daj dziecku czas, by trochę dojrzało, ale jednocześnie możesz je wspomóc. Z pomocą przychodzą nasze materiały. Przygotuj więc Lekcję: Linia życia człowieka. To będzie bardzo interesująca lekcja, bo o Tobie. A dzieci z ciekawością wysłuchają Twojej historii.
Co potrzebujesz do przeprowadzenia Lekcji Linia życia człowieka?
Przygotuj:
- nasz materiał: Linia życia człowieka. Kobieta lub Linia życia człowieka. Mężczyzna,
- swoje zdjęcia i gadżety związane z etapami życia oraz zdjęcia i gadżety związane z dzieckiem,
- dodatkowo złoty materiał lub symbole liczb, a dla starszych flamastry do zapisu dat,
- rolka papieru do rysowania lub sklejone kartki papieru.
Jak przeprowadzić Lekcję Linia życia człowieka
- Opowiedz o swoim dzieciństwie, o tym, co Tobie opowiadali rodzice o narodzinach, o szkole, pierwszej pracy, ślubie, narodzinach dziecka. Wybierz kilka ważnych i chronologicznie ułożonych wydarzeń, dat z Twojego życia.
- Przynieś gadżety związane z każdym z etapów i z Tobą (pieluszka, notes, dzwonek od roweru, krawat lub torebkę itp.) Zadbaj o anegdotki. Pośmiejecie się razem. Starszym dzieciom dodaj w opowieści, ile miałaś/eś lat.
- Poproś dzieci o ułożenie materiału Linia życia człowieka. Zrobią to samodzielnie nawet młodsze, dzięki zaprojektowanej kontroli błędu. Linia życia człowieka (kobiety lub mężczyzny, do wyboru) da dzieciom ogólny obraz czasu człowieka.
- Nad każdą z ilustracji dodaj swoje zdjęcia z danego okresu. Poproś dzieci lub rozdziel gadżety miedzy poszczególne etapy. Pokaż dzieciom lub zapytaj, na którym etapie życia jesteś.
- Możesz poprosić o dodanie lat ułożonych ze złotego materiału, symboli liczb, o napisanie dat.
Podobną lekcję zrób wraz z dziećmi i ich zdjęciami. To pomoże urealnić, skonkretyzować czas i to jak biegnie w życiu dziecka:
- Poproś dziecko aby na rolce papieru do rysowania lub sklejonych kartkach papieru (tak aby tworzyły linię) ułożyło zdjęcia, na których jest sfotografowane.
- Rozkładajcie zdjęcia według kolejności czasowej, od momentu narodzin aż do teraźniejszości.
- Na linii czasu możecie umieścić przedmioty związane z danym okresem (zadbaj o ich przygotowanie wcześniej: w domu to łatwe, w placówce przyjdą z pomocą rodzice dzieci).
- Linię życia możecie uzupełnić rysunkami. Rysowaniem dziecko uzupełni to, czego nie ma na zdjęciu, a co pamięta samo, z opowiadań, to co było i jest dla niego ważne.
Co jeszcze możesz omówić w tym temacie?
- Linia życia jest też świetnym uzupełnieniem i rozwinięciem tematu montessoriańskich urodzin. Wtedy poruszamy pojęcie czasu, ucieleśniając to w doświadczeniu okrążania świecy tyle razy, ile Ziemia okrążyła słońce od narodzin dziecka. Jubilat/tka okrąża z globusem w ręce świecę – symbol Słońca, a wszyscy śpiewają w tym czasie piosenkę:
Musi minąć cały jeden długi rok,
Zanim Ziemia wokół Słońca zrobi krąg… - Możesz też każdy z etapów linii życia omówić i potraktować oddzielnie (ale już po ułożeniu całej linii w myśl zasady od ogółu do szczegółu).
- Możecie też spróbować zrobić książeczkę z rysunkami. Dzieci mogą narysować siebie w roli bobasa, pierwszą jazdę na rowerze, albo narysować linię życia mamy, taty, dziadka.
- Możesz poprosić o nagrania wywiadów z dziadkami, a wspólnie wymyślicie pytania (np. w co lubiłaś się bawić babciu w szkole?) lub zaprosić do zaprezentowania swojej linii życia bliskich dzieci. Dla młodszych dzieci opowieści jak dorośli byli mali są często zaskakujące (to babcia skakała i stłukła kolano jak ja?) i przybliżają pojęcie czasu.
- Wreszcie rozwiń temat z Linii życia człowieka o temat przyszłości. Porozmawiajcie o planach, o marzeniach dzieci, o tym co może wydarzyć się w bliskiej przyszłości (co na obiad?) i tej trochę późniejszej – o tym co chcieliby robić i kim chcieli zostać w przyszłości. Materiały znajdziesz tutaj
- Linia życia człowieka jest dobrym wstępem do kolejnego tematu: Czym jest przeszłość, teraźniejszość, przyszłość.
A jeśli masz swój własny pomysł na przedstawienie linii życia napisz do nas, umieścimy Twoja lekcję na blogu. Z pewnością ktoś skorzysta z Twojego pomysłu ????