Opublikowano Dodaj komentarz

Po co są karty trójdzielne Montessori?

Po co są karty trójdzielne Montessori?

Krótki przewodnik, jak i kiedy wykorzystać karty trójdzielne Montessori

Czy wiesz jak wyglądają karty Montessori? Składają się z trzech części: karty z obrazkiem i podpisem, karty z samym obrazkiem oraz sam podpis. To daje wiele sposobów ich wykorzystania. Na kartach możesz pracować z dziećmi w różnym wieku. Dla najmłodszych będą to głównie karty z obrazkiem.

Tylko po co te karty zostały wymyślone? Głównym ich celem jest zdobywanie wiedzy o świecie przez poszerzanie słownictwa. Dzięki kartom Twoje dziecko rozwinie swój język, rozszerzy słownik, pamięć i umiejętności czytania. Jego chłonny umysł pomoże mu zapamiętać nowe wiadomości: wykorzystaj to!

Karty trójdzielne Montessori, to materiały, z których dziecko może korzystać przy wsparciu dorosłego oraz pracować samodzielnie dzięki tzw. kontroli błędu, która pozwala na samodzielną korektę i kontrolę pracy przez dziecko, bez udziału dorosłego. Oczywiście, nie tylko karty trójdzielne posiadają kontrolę błędu, ale powinny ją mieć wszystkie materiały Montessori. O tym, jaki powinien być dobry materiał Montessori przeczytaj tu.

Kiedy i jak korzystać z kart trójdzielnych Montessori?

Wiek 15 miesięcy – 2 lata
Materiał konkretny – przedmioty, obiekty w otoczeniu dziecka. Pokaż dziecku kilka rzeczy, na przykład warzywa w koszyku. Niech je dotyka, wacha, czuje, bawi się i ucz jak się nazywają. Prezentuj 2-4 obiektów w koszyku, nie więcej na raz. Pozwól dziecku odkrywać je wszystkimi zmysłami. Działanie to jest pierwszym krokiem w stronę procesu abstrakcji, czyli kart i nowych pojęć.

Wiek od 2 do 2,5 roku
Konkret i karty – użyj kart do tworzenia par z konkretnymi rzeczami/obiektami. Połóż koszyk z warzywami i pokaż dziecku co dalej: rozłóż dwa warzywa i pod każdym połóż odpowiednią kartę. Zachęć dziecko do kontynuacji zabawy.

Wiek od 2 do 3 lat
Figurki i karty – przygotuj kilka miniaturowych, rzeczywistych figurek, np. zwierząt, miniaturek warzyw, owoców ulepionych z modeliny itp. oraz karty z tymi samymi rzeczami (na początek wystarczą 4 figurki i karty). Ucz dziecko łączenia figurek z kartami. Nadal kontynuuj zabawy z rzeczywistymi przedmiotami, obiektami.

Wiek od 3 lat
Karta i karta – to czas na pracę z klasycznymi kartami Zacznij pracę z kartami trójdzielnymi, ale bez dodatkowych podpisów na kartonikach (te schowaj na później). Rozłóż karty z obrazami przedstawiającymi obiekty na białym tle i zachęć dziecko do poszukania par (takich samych obiektów w zależności od tematu). Tematów nie mieszaj.

Po 4 roku
Wprowadzaj różne tematy w Kartach trójdzielnych, a także wprowadzaj karty pary logiczne, karty rymy, karty naukowe, antonimy, homonimy. Dostosuj poziom trudności, używając mniejszej liczby kart w zależności od umiejętności dziecka. Dobór tematów kart będzie łatwy, gdy obserwujesz dziecko podczas zabawy. Ono samo Ci podpowie swoją aktywnością, czym się interesuje i na jakie zabawy, tematy już jest gotowe.

Zaufaj swojemu dziecku i nie obawiaj się trudnego słownictwa. Maria Montessori pisała:
„Być może sądzicie, że trzyletniemu dziecku trudno jest przyswoić terminy naukowe w tak dużych ilościach. Ale pamiętajcie, że terminy naukowe to też nazwy obiektów w otoczeniu dziecka. Dziecko złaknione nowych słów przyjmie z radością wszystkie nazwy: potoczne i naukowe”.

Tak więc dla malutkiego dziecka równie naukowo będzie brzmiało słowo brukselka, jak dla dorosłego… amikoszoneria, nondysjunkcja czy syncytium (tu możesz wstawić dowolne słowo naukowe z Twojej dziedziny).

Po 5 – 6 roku
Teraz masz duże pole do popisu. Możesz dzieciom włączyć każdy rodzaj kart. Zależy to tylko od ich zainteresowań i chęci.

Po 6 – 7 roku
Dzieci w tym wieku mają karty z tekstem i w różnym formacie, z dużą ilością szczegółów i informacji.

Jak praca z kartami trójdzielnymi wpływa na rozwój mózgu dziecka?

Dorosłemu lub starszym dzieciom zabawa z klasycznymi kartami trójdzielnymi Montessori może wydawać się nudna. Bo w końcu cóż to za wyzwanie? Łączenie dwóch identycznych obrazków pary. Dla małego dziecka to fascynujące zadanie. Dobieranie w pary takich samych obrazków i ogólnie aktywności związane z kartami trójdzielnymi Montessori mają pozytywny wpływ na rozwój mózgu dziecka.

Oto kilka aspektów, jakie są związane z tym procesem:

  • Stymulacja neuronów
    To nic innego jak po prostu rozwijanie umiejętności poprzez zabawę. Kiedy dziecko dopasowuje obrazki, angażuje różne części mózgu: wzrokową, pamięciową i poznawczą. Aktywacja tych obszarów stymuluje działanie neuronów, co sprzyja ogólnemu rozwojowi mózgu. Dziecko uczy się analizować i kojarzyć.
  • Rozwój pamięci operacyjnej
    Pomyśl o tym, jak o krótkotrwałej notatce na kartce. Dziecko musi zapamiętać, co widzi, żeby znaleźć pasujące obrazki. To świetny trening dla pamięci operacyjnej, czyli umiejętności przechowywania informacji na krótki czas.
  • Wzmacnianie połączeń neuronalnych
    To jak mosty w mózgu, które pomagają informacjom przemieszczać się szybko i skutecznie. Praca z kartami wzmacnia połączenia neuronalne w mózgu, a dziecko uczy się myśleć szybciej i sprawniej.
  • Rozwój umiejętności poznawczych
    Działania z kartami trójdzielnymi rozwijają umiejętności poznawcze. Dziecko uczy się rozpoznawania wzorców, klasyfikacji, porównywania i analizy. To kluczowe dla ogólnego rozwoju myślowego.
  • Wspieranie umiejętności koordynacji ręka-oko
    Z kartami dziecko pracuje w ruchu rozwija więc koordynację ręka-oko. To wzmacnia połączenia między obszarami mózgu odpowiedzialnymi za ruchy rąk i przetwarzanie wzrokowe.
  • Rozwój umiejętności społecznych
    Zabawy z kartami trójdzielnymi sprzyjają umiejętnościom społecznym. Dziecko uczy się współpracy, komunikacji, dzielenia się i materiałem i swoimi odkryciami z innymi.
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *