Krótki przewodnik, jak i kiedy wykorzystać karty trójdzielne Montessori
Czy wiesz jak wyglądają karty Montessori? Składają się z trzech części: karty z obrazkiem i podpisem, karty z samym obrazkiem oraz sam podpis. To daje wiele sposobów ich wykorzystania. Na kartach możesz pracować z dziećmi w różnym wieku. Dla najmłodszych będą to głównie karty z obrazkiem.
Tylko po co te karty zostały wymyślone? Głównym ich celem jest zdobywanie wiedzy o świecie przez poszerzanie słownictwa. Dzięki kartom Twoje dziecko rozwinie swój język, rozszerzy słownik, pamięć i umiejętności czytania. Jego chłonny umysł pomoże mu zapamiętać nowe wiadomości: wykorzystaj to!
Karty trójdzielne Montessori, to materiały, z których dziecko może korzystać przy wsparciu dorosłego oraz pracować samodzielnie dzięki tzw. kontroli błędu, która pozwala na samodzielną korektę i kontrolę pracy przez dziecko, bez udziału dorosłego. Oczywiście, nie tylko karty trójdzielne posiadają kontrolę błędu, ale powinny ją mieć wszystkie materiały Montessori. O tym, jaki powinien być dobry materiał Montessori przeczytaj tu.
Kiedy i jak korzystać z kart trójdzielnych Montessori?
Wiek 15 miesięcy – 2 lata
Materiał konkretny – przedmioty, obiekty w otoczeniu dziecka. Pokaż dziecku kilka rzeczy, na przykład warzywa w koszyku. Niech je dotyka, wacha, czuje, bawi się i ucz jak się nazywają. Prezentuj 2-4 obiektów w koszyku, nie więcej na raz. Pozwól dziecku odkrywać je wszystkimi zmysłami. Działanie to jest pierwszym krokiem w stronę procesu abstrakcji, czyli kart i nowych pojęć.
Wiek od 2 do 2,5 roku
Konkret i karty – użyj kart do tworzenia par z konkretnymi rzeczami/obiektami. Połóż koszyk z warzywami i pokaż dziecku co dalej: rozłóż dwa warzywa i pod każdym połóż odpowiednią kartę. Zachęć dziecko do kontynuacji zabawy.
Wiek od 2 do 3 lat
Figurki i karty – przygotuj kilka miniaturowych, rzeczywistych figurek, np. zwierząt, miniaturek warzyw, owoców ulepionych z modeliny itp. oraz karty z tymi samymi rzeczami (na początek wystarczą 4 figurki i karty). Ucz dziecko łączenia figurek z kartami. Nadal kontynuuj zabawy z rzeczywistymi przedmiotami, obiektami.
Wiek od 3 lat
Karta i karta – to czas na pracę z klasycznymi kartami Zacznij pracę z kartami trójdzielnymi, ale bez dodatkowych podpisów na kartonikach (te schowaj na później). Rozłóż karty z obrazami przedstawiającymi obiekty na białym tle i zachęć dziecko do poszukania par (takich samych obiektów w zależności od tematu). Tematów nie mieszaj.
Po 4 roku
Wprowadzaj różne tematy w Kartach trójdzielnych, a także wprowadzaj karty pary logiczne, karty rymy, karty naukowe, antonimy, homonimy. Dostosuj poziom trudności, używając mniejszej liczby kart w zależności od umiejętności dziecka. Dobór tematów kart będzie łatwy, gdy obserwujesz dziecko podczas zabawy. Ono samo Ci podpowie swoją aktywnością, czym się interesuje i na jakie zabawy, tematy już jest gotowe.
Zaufaj swojemu dziecku i nie obawiaj się trudnego słownictwa. Maria Montessori pisała: „Być może sądzicie, że trzyletniemu dziecku trudno jest przyswoić terminy naukowe w tak dużych ilościach. Ale pamiętajcie, że terminy naukowe to też nazwy obiektów w otoczeniu dziecka. Dziecko złaknione nowych słów przyjmie z radością wszystkie nazwy: potoczne i naukowe”.
Tak więc dla malutkiego dziecka równie naukowo będzie brzmiało słowo brukselka, jak dla dorosłego… amikoszoneria, nondysjunkcja czy syncytium (tu możesz wstawić dowolne słowo naukowe z Twojej dziedziny).
Po 5 – 6 roku
Teraz masz duże pole do popisu. Możesz dzieciom włączyć każdy rodzaj kart. Zależy to tylko od ich zainteresowań i chęci.
Po 6 – 7 roku Dzieci w tym wieku mają karty z tekstem i w różnym formacie, z dużą ilością szczegółów i informacji.
Jak praca z kartami trójdzielnymi wpływa na rozwój mózgu dziecka?
Dorosłemu lub starszym dzieciom zabawa z klasycznymi kartami trójdzielnymi Montessori może wydawać się nudna. Bo w końcu cóż to za wyzwanie? Łączenie dwóch identycznych obrazków pary. Dla małego dziecka to fascynujące zadanie. Dobieranie w pary takich samych obrazków i ogólnie aktywności związane z kartami trójdzielnymi Montessori mają pozytywny wpływ na rozwój mózgu dziecka.
Oto kilka aspektów, jakie są związane z tym procesem:
Stymulacja neuronów
To nic innego jak po prostu rozwijanie umiejętności poprzez zabawę. Kiedy dziecko dopasowuje obrazki, angażuje różne części mózgu: wzrokową, pamięciową i poznawczą. Aktywacja tych obszarów stymuluje działanie neuronów, co sprzyja ogólnemu rozwojowi mózgu. Dziecko uczy się analizować i kojarzyć.
Rozwój pamięci operacyjnej
Pomyśl o tym, jak o krótkotrwałej notatce na kartce. Dziecko musi zapamiętać, co widzi, żeby znaleźć pasujące obrazki. To świetny trening dla pamięci operacyjnej, czyli umiejętności przechowywania informacji na krótki czas.
Wzmacnianie połączeń neuronalnych
To jak mosty w mózgu, które pomagają informacjom przemieszczać się szybko i skutecznie. Praca z kartami wzmacnia połączenia neuronalne w mózgu, a dziecko uczy się myśleć szybciej i sprawniej.
Rozwój umiejętności poznawczych
Działania z kartami trójdzielnymi rozwijają umiejętności poznawcze. Dziecko uczy się rozpoznawania wzorców, klasyfikacji, porównywania i analizy. To kluczowe dla ogólnego rozwoju myślowego.
Wspieranie umiejętności koordynacji ręka-oko
Z kartami dziecko pracuje w ruchu rozwija więc koordynację ręka-oko. To wzmacnia połączenia między obszarami mózgu odpowiedzialnymi za ruchy rąk i przetwarzanie wzrokowe.
Rozwój umiejętności społecznych
Zabawy z kartami trójdzielnymi sprzyjają umiejętnościom społecznym. Dziecko uczy się współpracy, komunikacji, dzielenia się i materiałem i swoimi odkryciami z innymi.